Dodaj do polubionych 0

Trasa Ślężańskie źródła – (Sobótka parking przy Sobotelu)

Trasa dla fanów długich biegów, preferujących bieganie na lekko bez bidonów z wodą.

Źródło G. Lustiga (źródło okresowe) – 0.5 km

Źródło Ślężan (źródło czynne – wodopój) – 9 km

Święte Źródełko (miejsce dawnego kultu, źródło wyschnięte) – 14.5 km

Źródło Jakuba (źródło czynne – wodopój) – 17 km

Źródło G. Lustiga (źródło okresowe) – 19 km

opcjonalnie:

Źródło Anny (źródło czynne — wodopój)

Trasa prowadzi z Sobótki szlakiem czerwonym w kierunku Ślęży. 0,5 km za parkingiem przy Sobotelu mijamy Źródło Lustiga (okresowe). Na skrzyżowaniu ze szlakiem czarnym odbijamy w prawo i biegnimy nim przez 6 km, a dalej szlakiem zielonym. Na 9 km trasy napotykamy Źródełko Ślężan. Tu woda jest przez cały rok, można ją pić wprost ze źródła. Zielonym szlakiem docieramy do Przeł. Tąpadła, skąd kontynuujemy bieg szlakiem czarnym (wschodnim) aż do Rozdroża Hoileta. Za rozdrożem skręcamy na szlak czerwony i stromym podejściem kierujemy się na szczyt Ślęży.

Tuż przed wierzchołkiem napotkamy dawne miejsce kultu, zwane Świętym Źródełkiem, gdzie w czasach wczesnosłowiańskich dokonywano rytualnych ablucji przed wejściem na szczyt. Źródełko jest obecnie wyschnięte. Znajduje się przy nim rzeźba Peruna, któremu po dziś dzień składane są tu ofiary. Warto uszanować to miejsce.

Ze szczytu Ślęży zbiegamy czerwonym szlakiem. Kilkaset metrów za rzeźbą Panna Z Rybą, po lewej stronie, jest wydeptana ścieżka, prowadząca do Źródła Jakuba. Woda jest tu smaczna a źródło czynne przez cały rok. Dalej szlakiem czerwonym zbiegamy do parkingu, gdzie kończy się trasa.

Dla chętnych jest opcja wydłużenia trasy o 2 km i zwiedzenia Źródła Anny. By do niego dotrzeć, za Panną z Rybą należy skręcić w prawo kierunku Skał Władysława. Po kilkuset metrach po prawej stronie są kamienne schody, które prowadzą do źródła.